Åh, LIFVET ändå.

Det är ett tag sedan jag skrivit igen, men den här gången har jag så mycket att uppdatera min handfull med läsare om, att jag inte riktigt vet var jag ska börja..!

(Green Knights TiedKr1 22-24.2.2019)

Jag har lajvat. Förra helgen klev jag för andra gången i Löjtnant Rosencrantz' stövlar, och gjorde något jag inte trodde jag skulle klara av: Jag höll en 40 minuter lång föreläsning på finska. Det här skedde i roll, så med andra ord handlade det om en rakryggad och rätt stel presentation med hög röst som inleddes med "KatseteeenPÄIN, istukaa".

Ämnet var "etikett", närmare exakt etikett vid matbordet, introduktioner och hälsningar. Jag läste in mig under dagen, jag och herr Major (AP) gjorde en simpel powerpoint före lunch, och så tillbringade jag 45 minuter inlåst på en toalett för att äta choklad och göra anteckningar. Någon provgenomgång hann jag inte med, men jag vill påstå att jag gjorde riktigt hyggligt ifrån mig trots det. Som tur är min roll inte heller finskspråkig, och nåde den som skrattar åt kompaniets väbel för hennes språkfel. Jag är, än en gång, barnsligt stolt.

Jag har fått en tand utdragen. Inte en visdomstand heller, utan en "nummer sex", så nu har jag en glugg (som för all del inte syns) i nedre högra sidan av käken. Processen var otroligt smärtfri - på söndag kände jag av något, på måndag var jag redan rejält svullen, på tisdag ringde jag YTHS, på onsdag träffade jag läkare och på torsdag drog en kirurg ut den. Det var min gamla rotfyllda tand som krånglade för 10 år sedan, och som nu hade fått en infektion i roten, antagligen av en fraktur.

(Foto från min messenger)

Jag har fått jobb. Nu har jag ju redan jobb, tänker någon, och jo det stämmer, jag frilansar ju. Men via det kontaktnät som heter Ankdammen och Svenskfinlands körliv kom det sig att jag i förrgår fick ett översättarvikariat för dryga två månader. Mina kollegor verkar supertrevliga, min lön blir ännu högre än det jag angav som löneanspråk, och jag är alldeles täpinöissäni över något så simpelt som ett eget rum, kollegor och fasta arbetstider!

Sedan är det också fint att inse att även då jag inte är anställd så klarar jag mig numera mer än väl på mitt frilansande. Jag har blivit kontaktad av ännu en större byrå, och får fler och fler förfrågningar från direkta kunder. Allt det här bådar gått för den för stunden mest spännande nyheten...

...Jag ska köpa lägenhet.
Jag har funderat på det här i några månader nu, efter att inspirerats av min Älva. Länge har jag ju tänkt att det är något för framtiden, att "jag ju inte har råd att köpa lägenhet". Men vem har nu råd att bo på hyra egentligen..? Man tar ju lån, och sen betalar man av det, vilket ju i princip är att ge pengar till sig själv (och banken) istället för att betala för nån annans lägenhet.

Så, jag har luskat, och haft höga drömmar om nybyggen, talat med mina banker, och mina föräldrar, och kalkylerat och fått en hel massa inspiration att jobba och spara. Jag hade ett webbmöte och konstaterade att jo, bra planer, men jag måste nog spara ihop lite till än. Gott så. Men den där första drömlägenheten var svår att få ur tankarna. Särskilt som den inte ens börjat byggas än, och jag ju hinner spara en hel del innan den blir klar... Förra torsdagen satte jag spontant iväg ännu en bolånsansökan, i fredags talades vi vid igen, och nu idag på eftermiddagen fick jag besked om att... jag kommer beviljas lån för att köpa den lägenheten. Ett nybygge med inglasad balkong och egen bastu.

WAT

Jo. Så, nu tar jag det härifrån. Jag vågar liksom inte tro på det än, och därför vill jag inte heller skriva om för mycket detaljer. Inte "jinx:a" det. Men jag har satt igång maskineriet för att kunna betala reservationsavgiften för bostaden, och nästa vecka får jag den officiella låneofferten från banken.

#Såattsånt.





Kommentarer