En rundtur i (en del av) Hamnen

Min rumskompis och jag funderade ett tag på vad vi skulle kalla vår gemensamma lägenhet efter att jag flyttat in. Eftersom hon har en bok uppsatt på dörren till sitt rum som heter "Turvasatama" så kom det sig att vi började tala om "Haven" (vi talar engelska sinsemellan) som kortform av Safe haven, och därför har det börjat luta mot "Hamnen" på svenska.

Och ja, jag skrev i något skede om hur jag målat om, och att jag kanske skulle kunna ge en rundtur? Här kommer den!


Det här är vyn då man kommer in i mitt rum. Klädskåpet i hörnet är den enda möbel jag köpte som helt ny då jag flyttade hit, eftersom mitt rum inte har något inbyggt skåp. Den lite omaka möbeln som står framför fönstret ska få hitta sin plats någon annanstans i lägenheten då jag köpt ett nytt skrivbord, men tills vidare står den där. På nattduksbordet (som väl egentligen nog är mer av en byrå) har jag min wakeup-lampa, boken "Lyckofällan" som jag läser för terapin, en hög med böcker som jag inte hunnit börja med, och ett lajvfoto av mig och en vän. I fönstret står numera en vas med höstblommor från närbutiken :)



Om man vänder sig om efter att ha gått in i rummet (det är inte överdrivet stort) får man se den vägg som fått byta färg! Om nån undrar så var den tidigare neongrön, och numera alltså grå med silverfärgat effektmönster. Min bokhylla är fylld av ungdomsfantasy (på tre språk), chicklitt av Marian Keyes (också på tre språk. dock inte samma tre språk), och språkvård i olika former, samt böcker om nyhedendom. Ovanpå bokhyllan finns numera mina tre peruker.
 


Här är huvudändan av sängen och en närmare titt på byrån. Ovanpå byrån och sängen är väggen verkligt tom, så jag har beställt en ställning för smycken från nätet som jag ska montera ovanpå byrån, den ser ut såhär:

(Foto: TheKnottedWood på Etsy)


Här är sista hörnet av rummet, datorhörnan. Det här är den del jag gillar minst, och kontroversiellt nog det hörn av rummet som jag tillbringar mest vaken tid i :) Bordet är för litet för att jag ska kunna arbeta bekvämt vid det, och jag har redan som plan att köpa ett elektroniskt höj- och sänkbart bord, men jag har bara inte kommit mig för än. Stolen gillar jag inte heller. Den är bekväm, men ful, och dessutom svår att transportera eftersom benen lätt trillar av om man lyfter den. Väggen till höger om datorn är också onödigt tom och vit, särskilt nu när den är nymålad och fin, så jag lär skaffa något fint att hänga där snart! På bilden har tuffa Hayley Atwell från Marvels "Agent Carter" fastnat på skärmen - jag ser som bäst om serien :)

Jag insåg att den lila gardinen helt lyckades fly från kameran, men utöver de tjocka gråa mörkläggningsgardinerna så har jag också en tunn, hellång lila gardin, och tanken är att lila ska vara min accentfärg. Jag har en lila filt och lila kuddar som nu inte heller hamnade på bild för att de hamnat i katternas ägo annanstans i lägenheten ;) Men jo, såhär bor jag! Nån gång då jag känner mig hugad kanske jag visar resten av lägenheten också! Men det blir isåfall efter en grundligare städning...

Kommentarer