Järn i luften, Kombucha i Berghäll

Igår var första dagen den här hösten som jag kände att jag fick kallt om händerna utan vantar. Idag var första morgonen jag svepte min enorma yllesjal om halsen innan jag for iväg till kontoret (många timmar senare än ursprungligen planerat). Vantar tog jag inte, och det var nog något av ett misstag.

En annan höst, i en annan stad (men samma sjal).
Jag börjar så småningom ha bott ett år i Hesa nu, det är ganska märkligt, för jag känner mig fortfarande nyinflyttad. Det är 10 månader sedan nu, och jag insåg precis att jag inte en enda gång har ångrat det, inte ens tänkt tanken på det. Det känns som en helt fånig tanke, nu då jag tänker den. Visst vore det ju ibland roligt att kunna träffa Mamma och systrar och Älvor lite lättare, men på inget vis vill jag ändra på hur det är.

I princip har jag redan bott i Hesa (för ja, jag är ingen Hesabo, och därför säger jag HESA) under årets alla månader, eftersom jag bodde i Vik maj-augusti 2016 och i Arabia september-till december samma år. I början av det här året fick jag alltså uppleva min första Hesavinter och -vår, medan sommaren och hösten i Hufvudstaden redan är bekanta årstider för mig. Och efter den här jävla hell(e)sommaren är jag nog OH så glad över att för en gångs skull få frysa lite emellanåt.

Saker jag ännu inte gjort i Hesa:
  • Gått på Teater (kommer nån och ser Chess med mig sen då jag har pengar?)
  • Besökt Ateneum (skäms på mig)
  • Varit ute och dansat (ute ja, dansat ja, men inte dansat ute som i på dansgolv!)
  • Åkt finspåran (den som kör rundturer)
  • Åkt fast utan biljett på bussen/tåget (även om jag åkt gratis i misstag ett par gånger, oops)

Däremot har jag:
  • Besökt Sveaborg (mest för att turista, dricka öl och fånga pokemon, haha!)
  • Besökt Kiasma i gott sällskap
  • Försökt tala svenska i de mest otippade situationer
  • Gått på isen utanför Brunnsparken (tack, Miika!)
  • Gått på en av förhoppningsvis många brunscher (brunschar?)
  • Åkt med västmetron, whoo!

Förra nyår var ett av mina löften att jag skulle tala mera finska.
Nästa gång tror jag banne mig det blir "att tala mera svenska".



(Ja, jag glömde det där med att blogga varje dag. Skjut mig.)

Kommentarer

  1. Sveaborg är redan en bedrift för Hesabor! Vi får fara på museum tillsammans någon gång när jag är i huvudstaden :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar