Lyckokatt

En sån där sällsynt kväll då det är oerhört tomt och städat i Hamnen (min och T:s lägenhet), för att fasadremppan kommit till det skede där vi fått nya fönster. De behövde tomt utrymme framför alla fönster. Det har nog aldrig varit såhär städat här under den tid jag bott här. Så här kunde jag ju nästan bo.

Jag har jobbat hemifrån för att kunna fösa katterna i trygghet från byggkarlar, och tillbringade eftermiddagen åt att dammsuga, plocka upp och skicka vulgära meddelanden över Messenger.

Jag fick vitsordet för min gradu idag. Cum laude approbatur. Jag är så nöjd. Jag är... Klar. Det finns inget mer att göra än att klä mig i finklänning och hämta mina papper. Jag får utexamineras tillsammans med en god vän, antagligen de två sista tolkningsstuderandena som någonsin blir klara i Vasa.

Utöver det har min närmaste chef lämnat in en rekryteringsansökan till HR, som det ju kallas, och alla håller tummarna för att jag ska få fast anställning. Jag ska också skriva på det slutgiltiga köpebrevet för min lägenhet snart.

En sån kväll sitter jag i mammas fleecemorgonrock i halvdunklet, läser Edith Södergrans Dikter & Aforismer, dricker te och äter av vindruvorna som min Älskling köpte till picknicken i måndags.

Andas.

Tack, livet.

Kommentarer