Bara en vanlig dag


I en tid nu redan, har jag tänkt att jag skulle skriva något om min vardag. Jobbet och kärleken och resten. Den här eftermiddagen arbetar jag från ett café i hufvudstadens centrum och känner att jag behöver något kreativt att varva arbetet med. Därför: Voilá.

P-et var snett till att börja med. Jag kunde inte låta bli.

En vanlig arbetsdag vaknar jag oftast nån gång mellan 6 och 7. I praktiken måste jag vara på jobb först senast 9, men det är så mycket lugnare på tåget där runt 7 jämfört med runt 8, att jag gärna åker in tidigt. Dessutom är det skönt att kunna gå hem tidigt :) Nu råkar det nu vara så att jag är en mästare på att snooza, men jag har precis hittat en ny app, som kräver att man scannar en streckkod för att alarmet ska stängas av. Så, jag har ställt in tandkrämstubens streckkod, så att jag verkligen måste stiga upp. Om den visar sig fungera lika bra som den gjorde i morse kan jag skriva mer om den senare.

Min arbetstresa tar cirka 40 minuter från dörr till dörr, varav cirka 10 minuter går till att gå till tåget, 15 minuter på tåget, 5 minuter till ett byte till buss, och 10 minuter till den sista bussresan. Ibland hinner jag precis se bakdelen av buss 23 i Böle, och då brukar jag gå via caféet i närheten och trösta mig med lite lyxigare frukost (nästan alltid en latte och en croissant). Ibland går jag där via oavsett tidtabell. Ibland, om jag känner mig rastlös, tar jag en elskooter från Böle till jobbet, för det tar rätt exakt 7 minuter med elskooter, och om jag har otur kan jag bli tvungen att vänta 12 minuter på bussen. Numera äter jag nästan aldrig frukost hemma, utan jag har grötflingor som väntar i ett skåp i köket på jobbet. Jag har mera själsro med frukosten på det viset, plus att jag sällan är särskilt hungrig genast jag stigit upp.

Jobbar jag på distans kan utsikten vara den här.
Arbetsrutinerna varierar. Mest sitter jag inne på mitt eget rum och översätter, och så varvar jag det med korrekturer, korta promenader fram och tillbaka till printern eller in till någon av kollegorna för att diskutera ett termval. Enhetsmöten och eftermiddagskaffe. En gång i månaden går jag på massage en våning ner. I går testade jag byggnadens simhall som finns i källaren, det var kallt och bra. Om det är god lunch i vår lunchrestaurang går jag oftast dit tillsammans med nån från enheten, annars kanske jag har med mig egen mat eller går till närbutiken för något enkelt. Ibland lunchar jag med Mikael eller någon annan fin mänska <3

Körövningarna har inte börjat för säsongen än, inte heller den yogakurs som jag anmält mig till via jobbet. Det ska bli intressant att se hur skedarna räcker till. Just nu brukar jag vara hemma från jobbet mellan 16 och 18 för att mata katterna och mig själv, och kanske ta en tupplur eller inte. På kvällen kanske jag umgås med Ville, kikar på serier tillsammans eller spelar Minecraft eller något, eller går ut och äter, eller så tillbringar jag kvällen med något mera random, som att byta däck på min enhjuling eller planera lajv.

Just nu domineras vardagen av lägenhetsplaner. Jag fönstershoppar en bredare säng och ett köksbord, och försöker göra mig av med mina oönskade möbler. Jag försöker tömma min del av frysen genom att att baka upp alla bär jag fått av mamma. Går igenom och sorterar och försöker slänga. Är redan nervös över huruvida jag får fortsätta på jobbet efter mars eller inte. Tänker på alternativa framtider.

"Kommer för alltid leva efter devisen att chansen är liten,
men den finns där."

Kommentarer