Corona vecka 6: Surdegsrot och symaskiner

I dagens HBL fanns det en artikel om vad folk gör numera, då det inte går att vara ute eller träffa folk. Jag tänkte att jag gör min egen variant av den, med hänvisningar till artikelns rubriker.

1. Tittar på TV.
Tja, onekligen blir det mycket Netflix på kvällarna. Vi har snart sett ut Colony, och är inne på tredje säsongen av Peaky Blinders. Under påskhelgen sträcktittade vi Tiger King, bara för att hänga med i diskussionerna (och för att den ju var rätt underhållande). Ja och sen har jag väl nog inte följt med direktsändningar så ofta som nu, typ någonsin.

2. Hamstra toapapper och vikter.
Haha, nä. Please. Däremot har jag köpt en apsnygg yogamatta och lika snyggt yoga block.

3. Vallfärdar till friluftsområden.
Inte precis, nej. Vädret de senaste dagarna har varit supertrist, och före det har ju nu generellt undvikt att röra mig i onödan - promenaderna har gått till butiken och runt i närområdet.

4. Dricker alkohol.
Nå, jaa? Jag känner bryggarmästarn vid 8 bit brewing, och fick därför hemlevererat en låda nörd-öl till dörren för några veckor sedan. Razident evil är sjukt god. Mängden öl jag inmundigat har nu däremot inte varit häpnadsväckande, det kanske gått en 10 öl på en månad?

5. Spelar sällskapsspel och lägger pussel.
Jag lägger inte pussel, men jag har faktiskt spelat brädspel med M en kväll, bordsrollspel över Roll20 en kväll, och en hel massa Witcher 3 på PS4, nu när jag har den möjligheten ^^ Hur sällskapligt det nu sedan är är ju en annan fråga.

6. Håller med varandra.
Hmm. Njää ;) I det här hushållet har det nog blivit något av en intensivkurs i samboende, vilket ju kanske på sina sätt är bra, men det är också stundvis lite tärande. Men, ett bra sätt att lära känna varandras goda OCH dåliga sidor, absolut.

7. Stannar hemma och skonar miljön.
Öh... ja? Kan medge att vi besökt svärföräldrarna i Ekenäs ett antal gånger, och då alltid blivit upplockade. Har lite dåligt coronasamvete för det, men som också regeringen (och min terapeut) sagt - det är viktigt att ta hand om sig själv. Jag vill inte dra mental ohälsa-kortet, men hälsa handlar inte bara om somatiska åkommor.

8. Tvättar och desinficerar händerna.
Jovars. Nu rör jag ju mig inte utanför lägenheten så mycket att det skulle märkas avsevärt, men alltid då, åtminstone. Igår kom det rekommendation från THL:s direktör gällande ansiktsmasker, så jag satte kvällen åt att sy masker åt mig och M. Rätt snygga blev de i slutändan, även om min kusin påpekade att de påminner om en viss scen i A Handmaid's Tale, och jag insåg precis vilken hon menade.

9. Lagar mat.
Jo! Särskilt bakar. Jag har gjort jordnötskex och havreflarn och valnötssemlor, och senast i förrgår tog jag som projekt att försöka väcka Mikaels surdegsrot, som legat i frysen sedan flytten. Det går ju sisådär. I övrigt har det blivit mycket hemmamatlagning förstås, men det har ofta varit M som kockat. Igår blev det batatsoppa med rökt ren. Helt sjukt gott.

10. Läser om coronaviruset.
Jo, nå man kommer ju inte direkt ifrån det här, precis.

Slutligen, några bubblare från mitt eget huvud:
- Läser. Just nu sista sidorna av Glasvaggan samt ett nytt försök på Lyckofällan.
- Yogar. Som sagt.
- Städar och omorganiserar. Köksrenoveringstankarna går höga.

Kommentarer

  1. Åh, ser fram emot att höra dina åsikter om Glasvaggan sen! P.S. Kanske snor vidare denna lista till min blogg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar