Corona, vecka 7: Distans-allt

Jag satt vid frissan i måndags och småpratade om allt som man numera gör på distans, som man inte nödvändigtvis ens tänkt på tidigare (om man nu inte t.ex. har ett långdistansförhållande eller så). Här är några av de saker jag gjort på distans de senaste veckorna:

- Jobbat. Den här är ju på inget vis revolutionerande, haha, men har ändå krävt en del eftertanke. Jag har till exempel insett att jag inte klarar av att arbeta i vardagsrummet på eftermiddagar, för tankarna flyger genast iväg till städning och katter och spel. Morgnar går helt okej, men på eftermiddagarna Måste jag få sitta i min kontorshörna. Det funkar rätt bra ihop med en sambo som kan sova rätt länge :)

- Yogat. Inte heller det här är väl något nytt - dock är det första gången jag haft tvåvägskommunikation under ett jumppapass som körs över video. Jag är van vid att t.ex. träna pilates till Youtube-videor, men nu har jag alltså mina yogapass en gång i veckan över Zoom. Fungerar rätt bra om man bara ser till att "boka vardagsrumsgolvet"!

- Talat med läkare. Redan en tid nu har det ju varit möjligt att kontakt läkare och sjuksköterskor vid min företagshälsovårdsstation över chat eller video, men inte före nu har jag kommit mig för att testa det. Det var hemskt smidigt måste jag säga, vi förde en trevlig diskussion på blandad svfinska om min inflammerade handled, och jag kunde lätt skicka foton enligt läkarens instruktioner. E-recept och iväg till närmaste apotek bara.

- Haft körövning. Det här var lite spännande, för jag förstod inte riktigt hur det skulle gå till förrän vår dirigent förklarade att alla har mickarna stängda då de sjunger, och att det alltså i princip är som en live-version av att sjunga till en inspelning :) Skillnaden är alltså att vi kan sätta på mikrofonen emellanåt om vi har frågor eller så, men ingen hör vad man sjunger. Känns bra för det sociala, och absolut mycket bättre än ingen övning alls, även om man ju för all del också kan lyssna på stämmor och tralla på egen hand hemma!

- Haft kaffepauser. Det här har blivit en rätt viktig del av mina vardagar, oavsett om det är kaffepauser med kollegorna över Teams eller med rollspelarvänner över Zoom. Att få se ansikten och höra röster är viktigt. Åtminstone för mig.

- Spelat rollspel. För några veckor sedan blev jag introducerad till Pathfinder, och det skedde då över nätet, delvis via hangouts och delvis via Roll20, som är en helt sjukt bra plattform för bordsrollspel, där man kan kasta tärningar, visa kartor, hålla ordning på vems tur det är, och annat sånt. Vem visste att det kunde vara så här enkelt?

- Varit på konferens. Årets Solmukohta ställdes ju in, liksom resten av allt i världen, men en hel del program ordnades ändå med s.k. "watch parties" över Facebook. Och det vart en alltigenom positiv upplevelse! Att kunna kommentera i realtid, samtidigt med andra, det kändes NÄSTAN som att delta på riktigt.

- Bakat. Jaa-a, faktiskt! En vän fyllde år i söndags och firade det med en Remote Birthday Bake-off :) Det gick ut på att hon skickade ut recept och inbjudan på förhand, och sedan var vi väl en 6-7 hushåll som bakade tillsammans, på olika håll ^^ Låt gå att jag bakade havreflarn och inte chai cupcakes som alla andra, för att jag inte hade haft ork att gå och handla, men det var väldigt roligt ändå ^^

Bubblare: Distans-terapi, för det har jag haft på distans sedan januari 2018.
Och distansplanera köksrenovering. Det står på morgondagens schema 8)

Kommentarer