Stockholm, Baby

 

Jag for till Stockholm i helgen, för att träffa släkt och vänner. Det blev inte riktigt som planerat, men jag hann ju för all del träffa både släkt och vänner! På färjan dit reste jag tillsammans med J, som skulle på Sthlm scenariofestival. Dit vill jag också någon gång i framtiden! Vi åt oss fördärvade på julbuffet, och jag bongade finlandssvenska kändisar från Åbo Akademi. Sånt en gör på Sverigefärjan.

Mina planer för resan var följande:

- Besöka scifibokhandeln
- Äta minst en lussebulle
- Besöka ett café (eventuellt kombinerat med lussekatten)
- Köpa Kränkute
- Kolla på vinterskor
- Eventuellt besöka ett museum (kanske Vasa)
- Söka efter kolor åt Sandra

Väl framme i Sthlm på fredag morgon gick jag in till Södermalm och bänkade mig i en amfiteater i Tranströmerbiblioteket - en liten bibba med fint julpynt. Jag dömde tyst alla svenskar utan masker och lyssnade på min nyfinna sånglista med Dark Academia. Det var riktigt fint!

På fredag kväll hade jag tänkt åka och träffa Lillebror, men på grund av diverse sjukdomsfaktorer blev det istället så att jag for dit på lördag kväll. Lillebror bor en bit utanför Uppsala, men nu vet jag hur SL:s app fungerar och hurdan biljett det är jag ska ha för att ta mig dit.

Och jag lyckades med i princip alla mina mål för lördagen i Sthlm! Det enda jag inte gjorde var att besöka ett museum (och jag tittade på skor, men köpte inga). Därtill hade jag tid att:
- Träffa J på fika
- Gå på Stortorgets julmarknad
- Skriva under en namnlista
- Ta en halvtimmes mellandöd på ett ganska äckligt hostell


Och folk påstår att jag och Lucas INTE liknar varandra

Efter en hel massa velande fram och tillbaka ditchade jag alltså hostellet och for till Lillebror. Sov en otroligt skön natt där, och var otroligt glad över beslutet att åka dit. Jag fick klappa hönor och hålla i en tupp, och högg (Läs: Sågade) två lillajulgranar! En åt hönorna och en åt människorna, som det ska vara. Utöver det fick jag också beundra deras bastu och hönshus och hästtransport och what not, och se hur de bor! Mycket bra ^^

Hur ska man riktigt skriva om något, då man med avsikt lämnar bort de viktigaste delarna?
Sista delen av min resa tog jag det ganska lugnt, jag klappade katter, drack varm choklad och handlade mat åt K, som var sjuk. Jag var tidsoptimist och höll på att försena mig till färjan tillbaka, men var ändå i min hytt hela 7 minuter före boardningen avslutades. Jag åt mitt första varma mål mat för helgen (utöver linsgrytan jag blev bjuden på till frukost) på färjan, besökte karaokebaren och blev än en gång utstirrad på grund av masken, och sov sedan ganska dåligt. Märkligt det där, hur till och med en smal säng på Viking Gabriella kan kännas för stor, då man är ensam.

Den huvudsakliga tulijainen jag fick med mig är en slemhosta. Totally worth it though.

Kommentarer