Syssymyssy i bloggformat

Utöver den bok som jag bestämt mig för att läsa i sommar (Tillbaka till henne, av Sara Lövestam) fick jag också läst ut en bok till i sommar. Eller, jag läste ut den idag, den andra september, så det får räknas. I ett av de sista kapitlen av "I sommar blir det nog bättre" av Sisko Savolahti filosoferar huvudkaraktären över att det är sista augusti, och sommaren är över. Hon sammanfattar vad som hänt hennes senaste år (dvs i boken), och konstaterar att hon inte alls har det så illa.

I mitt förra inlägg där jag sammanfattade min sommar var jag olycklig. Det var ju som tur en av sommarens dalar, den sista veckan i staden. I övrigt hade jag ju nog en oerhört fin sommar, kanske den mest aktiva sommaren jag haft i och med att jag gjorde så mycket nytt, såg och andades och levde så mycket nytt, för jag hade sällan så mycket val (dvs val = 1). Men den sista veckan i stan var skitjobbig, vilket jag i retrospekt ändå är glad över, för hela tanken med min sommar i närheten av K var ju att vi skulle lära känna varandra bättre och se om vi kan hantera varandras nycker och vanor. Den sista veckan i landet, på Visby, var som motpol alldeles fantastisk. Jag borde ha skrivit om det, för att minnas det bättre, men att göra det nu, en månad senare, vore helgerån.

Därför sammanfattar jag bara såhär:

Måndag: Anlända, saffranspannkaka med salmbärssylt, husmöte, pizza, Varm&Kall.
Tisdag: Halvdagskrabbis, vinbrännboll, badöl, Creperian, tidig kväll
Onsdag: Marknad, ylle, Korps, Surfers, Trix i Nordergravar och människomöten under trebucheten
Torsdag: Seg morgon, handla ost för 1000 kronor, menadpicknick, ritualhigh, söthet, somna i parken
Fredag: Marknad, badöl, grilla på gården, fest i köket, gentjänster, schottis
Lördag: Motdemo, pardejt, Kränku, tupplur, föreställning med Mums och kort strandhäng
Söndag: Städa och åka hem.


Hantverkshäng


Annat häng.

Ja, och sedan åkte jag ju hem. Hemhem. Det var ju lagom märkligt. Jag tillbringade ett dygn åt att få hem katten, få mitt hem i Linn-ordning efter hyresgästerna (det var för all del perfekt städat, men saker var ju på fel platser) och allmänt bara landa. Sedan tog vardagen vid.

Jag har sytt merparten av en yllecotehardie, jag kan medge att det mesta hände de första dagarna efter att jag kom hem från Visby. Jag har börjat en till balettkurs och är för närvarande oerhört balettpepp. Mitt jobb har meddelat om omställningförhandlingar, 60 av 190 pers kan hamna att gå här om sex veckor eller så. Samtidigt får jag mer och mer ansvarsområden, känns det som. Jag har anmält mig till ett större lajv till nästa vår, och till Elorias storlajv nästa sommar. Mitt bostadslån har blivit dyrare och jag har blivit faster igen.

Idag slog jag på värmebatteriet i vardagsrummet från * till 1. Det är höst.

Kommentarer