Den ena foten framför den andra

Sandra föreslog häromveckan, att då jag i framtiden skriver mina memoarer kommer det här kapitlet heta "Sommaren i Stockholm". Jag tyckte det lät fint. Sen insåg jag att inte skrivit något alls under hela sommaren. Nå. Varken sommaren eller Stockholm har hunnit ta slut än. Jag drar mig dock till minnes vad jag i våras skrev om att jag hoppades jag skulle hinna med under min Stockholmsvistelse. Så, här kommer en redogörelse med det som bakgrund.

  • Minst en badstrand. Ja, det har jag klarat med råge! Min närmaste badstrand har jag besökt åtminstone tre gånger, utöver det har jag besökt två andra badstränder inne i Stockholm, en på Blidö, en på Utö och... typ en på Fjäderholmarna.
  • Minst en bok. Yes! Jag har, idag, läst ut exakt en, "Tillbaka till henne" av Sara Lövestam. Därtill har jag också fått en bok (och köpt ett mönsterhäfte) men den har jag inte hunnit börja på.
  • Springa minst 10 km i sträck. Det gjorde jag för ett par veckor sedan. Med bra tid dessutom!
  • Jag ville vandra. Det här har jag misslyckats med. 
  • Jag ville testa minst 3 nya glassorter. Haha, det klarade jag ju av tre gånger om typ första veckan. Så mycket glass som jag ätit i sommar kommer det kräva ett helt eget inlägg. Och jag kan meddela att olivoljeglass var intressant, men inte en favorit.
  • Jag ville besöka Skansen, Gröna Lund och Vasamuseet. Well, jag har nu årskort till både Vasamuseet och Skansen, men Gröna Lund har bortprioriterats. Jag räknar det ändå som goda prioriteringar och val. Och som Sandra och jag vet har jag alltid en val.
  • Jag ville "gå omkring på stan och äta ärter och jordgubbar, och picknicka i parker. Och dricka öl på otippade uteserveringar". Alltså, typ? Ärter är tydligen inte alls en grej här, däremot nog vattenmelon. Så, man tar seden dit man kommer. Gått omkring på stan har jag gort helt lagom mycket. Lärt känna kollektivtrafiken och så, gråtit på metron och lyssnat på de hemlösas historier och saknat spårvagnar. Picknickar har jag dock saknat, det hinns eventuellt med än, men ett lagom antal öl på otippade utserveringar känns som ett ja, done.
  • "Leva i nuet och vara mindre fäst vid min telefon" - Nä vet ni, den här är en fail. Stundvis ja, sure. Men överlag dras jag nog med samma personlighetsbrister här som hemma.
Utöver de saker jag bloggade om sist hade jag också andra planer, och av dem har följande blivit gjorda:
  • Jag har gått på gratismuseer - ett friluftsmuseum i gamla Uppsala, samt medeltidsmuseet och medelhavsmuseet i Stockholm. Fina pipor.
  • Jag har besökt skärgården, både på Blidö och på Utö. Otroligt fint.
  • Jag har besökt Uppsala lite snabbt, sett kyrkan där och de gamla gravhögarna. Samt klappat höns och tuppar och lillebror och snart höggravida svägerskan!
  • Jag har paddlat kajak lite snabbt!
  • Jag har druckit glassdrinkar både i eget kök och på uteservering
  • Jag har sett högvaktsbytet på slottet
  • Jag har gått på SF-bokhandeln
  • Jag har gått på finmiddag, två gånger till och med!
  • Jag har sytt en underklänning och gjort klart en överklänning i linne inför MTV
  • Jag har gått på ett bröllop med M som avec
  • Jag har gått ombord en ostindiefarare!
  • Jag har gjort trerätters parmiddag
Saker som jag skippat från den inofficiella listan var att grilla på innergården (för varmt!), gå på brunsch (överflödigt) och ett besök på Sandemar (tidsbrist..?).

Sommaren fortsätter ju dock, det är bara början av augusti, och Stockholm lär väl finnas kvar även om jag själv rest härifrån om en vecka. Planen är att ta färjan från Nynäshamn till Visby på måndag och sedan tillbaka samma veckas söndag. Sedan åker min Vikingfärja hem till Helsingfors samma kväll. Jag gick ju dock och drog på mig pandemibobban förra helgen, och det känns som allt är uppe i luften. Av en eller annan orsak. Vem vet vad som händer, jag minst av alla. Just nu är det, som en gång i tiden, en förbannad jävla timme i taget, tills jag fått fatt i någon form av normalitet igen.

Jag vill åka hem.




Kommentarer

  1. Vad fint att bli påmind om valen som vi alltid har <3 Det var länge sedan jag tänkte på den. Jag skrattade åt att ha samma personlighetsbrister som hemma. Hur ofta faller man inte i fällan "new place, new me"? Nä, samma gamla själv får man alltid dras med. Roligt att höra om vad som blev (och inte blev, och blev mer) av sommaren i Stockholm - så här långt! Jag har tittat in på din blogg varje vecka. Inte för att ge press, utan för att meddela om att du har ivriga läsare, i alla fall minst en :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men AH vad fint! Jag såg den här kommentaren först nu, men åh vad peppad jag blev ^^

      Radera

Skicka en kommentar