Olika typer av ljud och oljud

Jag behöver en paus i arbetet, så jag tänkte att jag bloggar lite. Jag har åstadkommit ungefär 1000 tecken översättning på morgonen, och skulle väldigt gärna åstadkomma lika mycket på eftermiddagen, men med tanke på att jag steg upp 7 för en gångs skull, så tror jag inte det lär hända.

Idag funderar jag på bakgrundsljud... (Länk till långsam jazz på youtube).

Jag är en person som störs otroligt lätt av ljud om jag måste koncentrera mig. Jag kan inte heller lyssna på musik som har text, för då börjar jag fokusera på texten. Folk som viskar, eller andas för högt, eller typ trummar med foten mot något, det är saker som stör mig. Och ja, jag vet att det kan verka småsint, men jag inte hjälpa att det stör mig :) För några år sedan investerade jag i brusreducerande hörlurar, och de har räddat mig många gånger på tåget eller arbetet, men de är ofta rätt dyra (mina Bose Quiet Comfort 25 kostade 199 €), och alla vill inte sätta sådana pengar på hörlurar.

Därför, ett tips om så kallat bakgrundsljud (som för all del fungerar bäst med hörlurar, men de behöver inte vara brusreducerande):


Det finns en uppsjö av olika "brustjänster" online, en av dem är MyNoise. Den här sidan ger en alltså regnljud, och man kan ställa in vilka frekvenser av regn man vill ha, och göra sitt eget regn. Otroligt skönt. Jag gillar i synnerhet naturljud, och brukar särskilt vintertid lyssna på lägereldsljud.

En annan variant med mer vatiation är Noisli:


Här kan man lägga till regn, åska, vind, "skog" (fåglar), rinnande eller porlande vatten, eld och mycket mer, samt kombinera dem hur man vill. Jag blev väldigt förtjust i både radiobrus, tågskumpande och båtbrummande!

He va nu he. Nu ska jag återgå till jobb.



Kommentarer