Recension av NOOM

OHHOH. Jag hade tydligen aldrig publicerat det här. Oops!

Innehållskommentar: Det här blogginlägget kommer delvis att handla om vikt och viktnedgång. Om det inte är din grej så är du välkommen tillbaka en annan gång.

Källa: MobiHealthNews
Jag insåg att jag aldrig skrev mina slutliga åsikter om hälsoappen Noom efter det blogginlägg jag skrev i början av juli, så jag tänkte att det får bli nästa grej. Klicka på länken om du vill veta vad Noom är för något, för här kommer mina åsikter!

  • I retrospekt känns det som något av en scam. Jag gillade vissa saker riktigt mycket, men den allmänna uppfattningen jag fick är att den här appen finns till för att lura folk som desperat vill gå ner i vikt. Tyvärr. Det som jag främst baserar den åsikten på är att det verkar vara VÄLDIGT svårt att säga upp sitt "medlemskap" efter att man betalat den där euron som de två första veckorna kostar - även om jag personligen inte hade den upplevelsen. Här har jag tagit skärmdumpar från IG. Jag skrev själv kommentarer där för nån månad sedan och gav folk tips om hur jag själv gjorde - de har tydligen raderats av Noom. Så att... ja.





Jag gjorde som så, att jag frågade min coach hur mycket medlemskapet skulle bli att kosta efter gratisperioden, och fick svaret att perioden på (tror jag?) 16 veckor skulle kosta något kring 119 $ om jag inte säger upp mitt medlemskap före datum XX. Datum XX var en söndag, så för säkerhets skull meddelade jag min coach redan på torsdagen att jag ville avsluta medlemskapet. Jag hade hunnit läsa en del wonkyga erfarenheter som folk haft, så jag uttryckte mig så klart och entydigt som möjligt, och fick inom nån timme en bekräftelse både i chatten och per email om att mitt medlemskap sagts upp.

  • En annan negativ aspekt med appen var att databasen över olika typer av livsmedel och maträtter var väldigt Amerika-baserad, och det var svårt att hitta sådana livsmedel och ingredienser som jag i Finland använder. Jag är i och för sig bortskämd med MyFitnessPal, som har typ ALLT, så jag bokförde dubbelt och lade in ungefärliga värden i appen efter att ha lagt in de exakta värdena i MFP. Men ja, det här var ett stort minus för mig.
  • Däremot gillade jag psykologibiten jättemycket. En hel del var bekant, men en hel del var också nytt, och jag uppskattade det, att det var väldigt enkelt att sätta ner 5 minuter per dag på det.
  •  Deras "trafikljussystem" för att avgöra om födoämnen är hälsosamma eller inte, var helt sjukt dåligt. Det baserade sig ENBART på kaloritäthet, dvs. antal kalorier/100 g. I vissa fall kanske det kan ge en insikter, som hur mycket kalorier olika livsmedel faktiskt innehåller, men i och med att de inte tar makron (kolhydrater, protein, fett) i beaktande alls så blir det bara jättejättedumt. En stor sallad som registreras som en enda vara, registreras som Gul, även om största delen av ingredienserna vore Gröna (på grund av att dressingen å sin sida är Röd). Och i princip kunde man så att säga späda ut all sin mat med vatten, och därigenom förbättra sina poäng. Bara... jättejätteovetenskapligt och rentav idiotiskt.
  •  De rekommenderade gränserna för hur mycket man skulle äta var väldigt låga. Ja, det beror ju helt och hållet på hur mycket man vill gå ner (eller upp), och man kan gå in och reglera den själv, men jag tycker det är lite farligt att gå och säga åt en ovetande användare att nu ska du klara dig med 1200 kcalorier per dag. Jag följde aldrig den gränsen, kan jag tillägga.
  • Språket som användes var stundvis rätt så gulligt och liksom "nördvänligt", men stundvis bara superdrygt och som om de försökte låta ungdomliga. Sjukt massa hashtags ocg inspirerande citat. Det är väl individuellt vad man tycker om det. 
  • Slutligen kan jag ju tillägga att jag aldrig kom så långt som att jag skulle haft tillgång till min stödgrupp, men det kunde ha varit intressant att pröva. Däremot tyckte jag att min personliga coach var rätt dryg, och inte särskilt mycket till nytta alls. Han ställde många frågor men hade inte särskilt många råd att komma med, plus att han reagerade rätt nedlåtande då jag påpekade vissa saker jag var missnöjd med.

Så att-ääää Nä. Inte min grej, och lite för dålig administration för att jag ens skulle vilja rekommendera det åt nån. Dessutom dålig webbnärvaro och dyrt. Hellre sätter jag då pengar på ett gymmedlemskap där det finns Netflix ;)

Kommentarer