The christmas rules


God morgon. Dagens PSA är följande bild, som jag sett delad på ett antal ställen den senaste tiden (även om det är ett antal veckor till jul än):


Bild: Ashley Rochelle Thrasher (FB)

Med mina ord:
  • Jag har inte handlat julklappar som jag brukade, på flera år. De senaste åren har vi bestämt med syskonen att vi har "Secret Santa" (eller "Secret Satan"...), det vill säga att alla köper en gåva till en av de andra, men i år har vi sagt att Nää hörni, vi bara träffas istället. Vi är fem syskon, och de flesta av oss har hälfter som också har syskon. Och familjer. Mycket mycket hellre ger jag något fint åt Pojkvän och eventuellt något symboliskt åt ett mindre antal vänner om vi råkas, än att samla paket på hög för att sedan försöka orka/hinna dela ut dem under året. Och då kan jag tillägga att jag älskar att fira jul, och älskar paket. 
  • För två år sedan var jag och Ville i Vörå över jul. Förra året var vi hos hans familj i Nyslott. Det är över tre timmar tågfärd ena vägen, till bägges familjer. Och riktigt ärligt så vill jag bara vara i Helsingfors i år. Delvis för att jag inte firat "bara" med Ville nån gång förr, delvis för att det vore så skönt att inte behöva resa, delvis för att jag nästan utan undantag får ångest om jag måste vara längre tider i Vörå numera. Sällskapet spelar förstås roll, men jag undviker att åka hem numera och det har gjort mig gott. Jag behöver kanske inte gå djupare än så in i ämnet. I år väljer jag att åka hem några dagar före jul för att träffa mamma och syskonen, och för att vara i Vasa med vänner, och jag vet att mamma förväntar sig att jag ska vara några dagar i Vörå, men vi ska se hur det blir. Hur jag mår. Lite kan jag uppoffra för familjefriden, men jag värderar min psykiska hälsa för högt numera för att börja sätta den på spel på allvar. Och jag ville nu skriva det här för att stryka under att Jag inte måste någonting. 
  • Det här borde inte ha någonting med högtider att göra. Ge fucking fan i att kommentera andras kroppar någonsin. Tack.

Kommentarer

  1. Åh, vad jag har försökt införa en inga-julklappar-princip i min familj. Går ej. "Du behöver inte köpa några julklappar om inte du vill", säger mamma, men jag fixar ju inte att vara en som får julklappar utan att ge en enda. Nästa år ska jag börja propagera för en julklappslös jul redan i augusti :p

    SvaraRadera

Skicka en kommentar