Tvångspoesi


Min goda vän Lotta har de senaste tre åren organiserat en konstkalender under december - under semiorganiserade former har hon de först 24 dagarna av december meddelat ett ord med decembertema, som man sedan kan konsta kring. Det här har skett på Facebook, och folk har sedan postat sina verk i gruppen. Det har rört sig om allt från blyertsteckningar och pyssel till gif:ar, sånger, poetry slam och sminkningar. Jag har mest bidragit med dikter för jag är inte så konstnärlig med andra medier, men det är ändå en trevlig tradition för mig.

De senaste veckorna har dock varit tröga, och jag försöker tvinga mig till att producera något som jag inte nödvändigtvis är ens lite nöjd med, så här kommer nu de tre dagar som jag lagt till sidan.
(Jag uppdaterar det här inlägget lite allt eftersom).


8. Valo

Ljuset slocknar,
Moder Jord,
Må hon oss förlåta.

Ljuset slocknar,
Fader Tid,
alltför sent att gråta.

Bruset tjocknar,
Systrar små,
se på något annat.

Ljuset slocknar,
Broder Blå,
mänskligheten stannat.



9. Rusina

Hon är som en variant av den finska glöggen;
Man tager ett avlångt kärl
fyller det med värme och sötma och kryddor,
och ett russin.
Blir det för sött kan man ta bort russinet.
(förutom att ingen någonsin tog bort russinet)



10. Tuoksu

Doften av dåliga vanor
intill skinnet
(benen)
stanken av bränt papper
jästa äpplen
i en ölkällare.

Du ska inte vara här
(igen!)

"Jag ser dig, beteende",
väser jag i mitt eget armveck
då jag omfamnar mig själv.

Kommentarer