Läslust - Linnslus

Jag vet inte vad det var som gjorde det, men jag läser igen. Jag slukade Nilla Kjellsdotters debutroman i början av sommaren, och lyckades efter det avsluta Lyckofällan, efter att ha försökt i... Två år? Typ. Jag tog med mig Vingklippt Ängel - Berny Pålssons överromantiserade självskadebiografi - och var genom den på några dagar. Efter att ha besökt Nanoq och fått en rekommendation av Camilla lånade jag resolut två böcker från Helmet - Handmaid's Tale och Bea Uusmas Expeditionen. Och den ena var redan avslutad när jag, två dagar senare, hämtade ut den andra. Jag kunde knappt fokusera på att jobba, var så fast i historien.

Var det för att jag varit så fast i faktalitteratur så länge? Eller var min Österbottenvistelse verkligen så omvälvande att den kastade mig tillbaka till den plats jag behövde för att hitta läsandet igen? Jag vet inte, men nu måste jag nog sluta skriva, för jag kan knappt vänta på att få sätta tänderna i nästa bok.

Kommentarer