Intransitivt lämna

Det luktar förändringar i luften, och jag avskyr förändringar.
Jag tycker om att veta var jag har folk, hur landet ligger, vad jag ska förvänta mig.

I början av september talade jag min företagshälsovårdsläkare, och vi kom överens om att jag, eftersom jag vill, kan börja trappa ner på mina antidepressiva. Min dos har varit 40, och jag skulle då, samma måndag, börja ta 40 varannan dag och 20 varannan dag. De första dagarna var pissiga, vilket är märkligt, eftersom det inte borde märkas så snabbt, men å andra sidan märkte jag också effekten av medicinen oerhört snabbt, då jag en gång i tiden började på den. Men ja, det var skitjobbigt i ett par tre dygn, sedan var det väl helt okej. Inte den bästa vecka jag haft, men långt ifrån den värsta. Jag sov ganska dåligt och åt ganska dålig, men det jämnade ut sig.

Efter fyra veckor skulle jag gå ner till 20 varje dag, det vill säga halva min föregående dos. Det här hände i början av den här veckan och alltså Ho Boy, tisdag var inte en rolig dag. Förutom att jag inte sov natten före på grund av känslomässig kris, så vaknade jag med rätt kraftig ångest, och utvecklade sedan dessutom feber och hosta. På kvällen grät jag en massa, pratade en massa, och var ganska rädd, men det jämnade ut sig, det med. Jag lärde mig också att det är en ganska stor skillnad på avvänjningssymptom från antidepressiva, och "depressionssymptom som kommer tillbaka", och det var tröstande att veta att det skulle gå över. Och det gjorde ju det.

Jag har börjat mitt livs första skrivarkurs, och har förvånat mig själv med att skriva tre "saker" samma vecka (om jag nu räknar det här, vilket jag ju uppenbarligen gör!). Fyra om man räknar med insändaren som jag och min Älva skrev till Vasabladet, men den var det ju faktiskt inte jag som författade eller ens skickade in, frånsett ett stycke. Jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig, men det känns spännande och tryggt. 

Nästa vecka ska jag till Norge på KP. Herregud. Utomlands. Resa. Folk, folksamlingar. KP! Jag har inte varit på KP på... 3,5 år. Jag har också varit på en körkonsert i förra veckan, och jag har biljetter till hela två musikaler, hur sjukt är nu det?

FÖRÄNDRINGAR jag tycke inte om er.

Kommentarer