Skrivkurs, text 2: Inblick - Kontextlös

Tvättställningen har stått framme hela veckan, jag har fyllt på den allt eftersom och vikt när det blivit torrt, men aldrig kommit ikapp så långt att jag skulle kunnat ställa tillbaka ställningen där den egentligen hör hemma. Det är oktober, och för första gången i mitt liv köper jag pumpor för att äta dem, inte bara för att skära i dem och ställa fram som prydnadsföremål. En rund, brandgul hokkaidopumpa från den närliggande ekoåkern, en avlång butternutpumpa som jag till och med rostade fröna från, och en riktigt liten och vårtig prydnadspumpa som inte ännu hittat sin plats. Tills vidare står den på en av tabletterna på köksbordet och påminner mig om hur svårt det kan vara. Att hitta en plats.

Temuggar överallt; Taika, kantstötta muminkoppar i originalversion och Sarjaton. Geniet i att döpa en serie porslin till serielös! Eller kanske är geniet i själva designen, för varje gång jag går förbi Iittalas hyllor i närbutiken dras min blick till pilmönstret i porslinet, och jag kan inte låta bli att försiktigt tumma på de just och just upphöjda linjerna, som tatueringar i porslinsskinnet. Trots att jag väl inte borde, med tanke på världsläget. Men jag spritade händerna vid ingången.
 
Jag tog in palmen från balkongen i förra veckan, och ställde honom bredvid soffan. Jag döpte honom till Jukka, för att jag kan. Tiden får visa om jag klarar av att hålla honom vid liv bättre än jag lyckades med krukorna med örter som står i köksfönstret. Stackrarna. Fjärrkontrollen till TV:n är fortfarande försvunnen. Tills det att jag hittat den är jag kanske sarjaton, jag med, haha, utan serier. Jag kan låtsas att jag menar bristen på Netflix, och inte alla de förlorade människomötena.

Kommentarer