Sommardrömmar

 

Bild stulen från Youtube, lyssna gärna på musiken till

Jag drömmer drömmar som jag inte vet verklighetshalten på. Jag funderar på en sommar i Stockholm, tankar som är många år gamla men som aldrig haft så stark motivation bakom sig att de skulle blivit till handlingar. Jag flummar om ett lägenhetsbyte, men vad är väl sannolikheten att en Stockholmare skulle vilja tillbringa en sommar i Helsingfors egentligen? Jag googlar "gängse hyra" och tar in skatteverkets information om hyresinkomster som kapitalinkomst, skriver bostadsannonser på både svenska och finska och skickar meddelanden fram och tillbaka på både Blocket och tori.fi. Jag funderar på katten och vaccinationsintyg och djurpass. Jag överväldigas av bostadssituationen i Stockholm och mängden platsannonser på plattformer som ser ut som lurendrejeri. Jag jämför och gör excel-kalkyler och inser att jag inte ens frågat min chef om det är MÖJLIGT för mig att arbeta på distans på det viset...

Jag ser det framför mig, kvällspicknickar och kaffepauser, att lära sig stans kollektivtrafik på riktigt, gå på Skansen och Gröna lund, kunna gå på kvällspromenader hand i hand med K, testa lite gränser och rota fram lite skelett. Upptäcka eventuella badstränder och ta reda på var man hittar Stockholms bästa bollaglass, umgås med lillebror och svägerskan och en gång svunna vänner, åka på äventyr till Uppsala för att man kan, och lära sig hur stan andas och doftar.

Det skulle jag vilja, oavsett hur overkligt det kanske sen är.

Kommentarer