Lärdomar från Östersjön

Nu i helgen är det sex månader sedan jag träffade min pojkvän. Det känns ganska knäppt, eftersom det känns som om det var alldeles nyss, samtidigt som jag börjar ha svårt att tänka mig livet före det. Om några timmar kommer jag åka till Åbo för att än en gång hoppa på Vikingfärjan till Stockholm. Det var inte meningen att 6-månadersdatumet skulle infalla på ett veckoslut som vi är tillsammans (vilket hittills varit ungefär var tredje-fjärde veckoslut), inte heller att mina sista dagar som hobbitbarn (dvs. 33-åring) skulle tillbringas utomlands, men det känns egentligen ganska fint. Jag har kommit att gilla färjelivet. Jag behöver inte särskilt mycket utrymme, men däremot nog några kvadratmeter tystnad där jag kan dra mig tillbaka och vila.

Det här blir förresten sista helgen på ett tag, eftersom både jag och pojkvän kommer ha rätt så bråda vårar; han ska skriva avhandling och jag ska försöka jonglera anställning och frilansjobb. Nästa gång jag korsar Östersjön blir det därför tillsammans med Moony i juni, då vi flyttar till staden för två månader. Jag hittade en lägenhet redan i februari, och den är otroligt fin och så väldigt min! Jag ser redan fram emot det, och redan nu har jag packat med mig en extra väska med sommarkläder som jag kan dumpa hos pojkvän i väntan på sommaren. Jag och kissekatt kommer bo i Hammarby Sjöstad medan jag hyr ut min lägenhet i Malm, och vistelsen avslutas med att jag åker till Medeltidsveckan för första gången på 10 år.

Men före det har vi 2 månader av vår kvar. Om man nu kan kalla det här *blänger ut genom köksfönstret* för vår. Jag har tänkt springa, sjunga, dansa och skriva så mycket jag kan för att få dagarna att gå. Och samtidigt njuta av nuet, och inte sitta och sukta efter nästa Vikingfärja.

Men ja, det här har jag lärt mig av de senaste 6 månaders klippkort hos Vikingline:

  • Svenskarna bar inte masker i december, och de gör det GARANTERAT inte nu längre.
  • Färjebussarna i Sthlm går inte. Trots det fortsätter Vikingline att sälja biljetter till dem, och man får inte pengarna tillbaka för dem.
  • Man ska inte räkna med att kunna jobba på färjan om man behöver wifi.
  • Får man en allergisk reaktion så kostar ett läkarbesök vid närmaste vårdstation i Sverige ynka 200 SEK om man har med sig sitt sjukförsäkringskort. I alla fall i mitt fall!
  • Det är ofta billigare att köpa kryssningsbiljetter och bara utnyttja ena vägen än att köpa reguljärresor. Det här är rätt känt, men jag påpekar det ändå.
  • Mitt nätverk av kattvaktare i Helsingfors är FANTASTISKT. Miku, Miika, Lotta, Jenna, Henkka, Zacharias, ni är guld värda.
  • Viking line har de facto inget klippkort.


Kommentarer