Linn donerar äggceller - del 2: Väntan

För en dryg vecka sedan skrev jag om mitt första besök vid fertilitetskliniken Fertinova, om du vill läsa om det finns det här.

Yle gjorde en artikel om äggcellsdonation!
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/05/12/sa-har-gar-en-aggcellsdonation-till

Jag fick helt nyligen ett samtal från sköterskan på kliniken som meddelade att kromosomtestet gått snabbt den här gången (vanligtvis kan det ta 2-3 veckor), och frågade om jag har möjlighet att gå igenom donationsprocessen på den här sidan av året :) Så, jag har fått grönt ljus att gå vidare!

Vad händer nu då?
Det finns för stunden fler personer som behöver donerade äggceller än folk som donerar dem, så folk står så att säga i kö. Nu kommer de söka efter en lämplig mottagare för mina äggceller, och matcha ihop oss. Eftersom den mottagande kvinnans menscykel då behöver synkas med min, och jag använder hormonspiral, så kommer jag att på något vänster att anpassas efter kvinnans cykel, och därmed kommer de att ringa mig när de hittat en lämplig mottagare och då hon är i rätt skede av sin cykel för att de ska kunna sätta igång processen. Då har jag en vecka på mig att befinna mig på kliniken för att sätta igång min hormonbehandling. Spännande!

Om nån undrar mer om den faktiska processen så är videon i Yles artikel riktigt bra gjord, den innehåller i komprimerad form den fakta jag fick vid kliniken för en vecka sedan. Kraven på en donator är (i Finland) följande:

  • Man ska vara 18-35 år gammal
  • Man bör vara frisk
  • Man får inte ha några ärftliga sjukdomar.
Jag visste inte exakt vad som menades med "frisk", jag har ju t.ex. en depressionsdiagnos som så småningom börjar ha gammalt datum, och så är jag atopiker, men inga av dessa spelade någon roll, och vid kliniken berättar de nog om något är ett hinder.

Foto från Yle

Så, nu väntar jag!

Kommentarer