Linn donerar äggceller - del 3: Mental förberedelse

Här kan man läsa del 1 och del 2 om hur det kom sig att jag bestämde mig för att jag vill donera äggceller.

Än en gång har det gått ganska jämnt en vecka sedan någon uppdatering om detta, och jag har fått ett nytt telefonsamtal från Fertinova :) Som kortast fick jag veta att de har hittat en person som kommer att ta emot mina äggceller, och att hon beräknas vara i ett sådant skede av sin cykel att jag antagligen kommer få ett exakt datum under vecka 46, och går igenom hormonbehandlingen nån gång under vecka 48-49, det vill säga runt månadsskiftet, typ lillajul.

Desto mer nya erfarenheter har jag inte att säga om saken just nu. Däremot kommer här lite lösa tankar (och ett dagsfärskt foto, för att jag känner mig snyggare än på länge!):

(Älskar mina fåniga imagebrills från H&M)

  • Kliniken får ge ut information om huruvida donationsprocessen lyckades, och om huruvida ett barn föds som resultat av donationen. I bägge fall ska man isåfall själv kontakta kliniken och fråga, de meddelar inte någon per automatik. Jag vet inte om jag kommer göra det, men just nu känns det ju nog som om det lutar mot att jag är nyfiken.
  • I Amerika (åtminstone) kan man få många tusen dollar för en donation, och där kan man dessutom få olika ersättningar beroende på ens egna fysiska och övriga attribut - IQ, utbildning... Jag tycker det låter SUPERCREEPY! Som att shoppa efter gener. Jag tycker det är bra system vi har i Finland, att det uttryckligen är olagligt att ta emot betalning för donationen.
  • Däremot får man en liten ersättning för den tid och det besvär man lägger ner på processen. Fertinova skriver inte ut den summan på sin hemsida och jag gör inte heller det, för jag tycker inte att man ska låta sig varken lockas eller avskräckas av den monetära delen - ska man göra det här så ska det inte vara av ekonomiska orsaker. Om man riktigt vill veta så kan man fråga mig. Det är inga stora summor pengar, och om man nu riktigt vill söka själv så ska det finnas i någon lagparagraf.
  • Jag fick redan en fråga av Yle om jag skulle kunna ställa upp på intervju om det här... :P jag börjar så småningom få leidon av att konstant vara i media, så jag konstaterade bara att det ändå inte fungerar eftersom jag inte bor i Österbotten längre, och dessutom har jag inte gått igenom processen än. Sådär, utan att försöka säga att "joo nog funkar det, vi måste bara se till att bla bla..."
  • Jag hittade artikeln som jag nämnde tidigare, och den finns tydligen tillgänglig för allmänheten att läsa, om någon är intresserad..! Klicka bara på pdf för att få upp hela texten. Undersökningen gjordes alltså på 400-nånting finska kvinnor som donerat äggceller och undersökte alltså deras kort- och långtida hälsotillstånd efter donationen samt hur nöjda de varit med processen de gått igenom. Den är på engelska.


På återskrivande.

Kommentarer